Puheenaiheet medioissa ovat pääosiltaan politiikkaan liittyviä. Ne muokkaavat debatteja työpaikoilla ja kodeissa. Ja mielet voivat muuttua päivittäin uutisista riippuen.
Onnettomuudet ja rikokset ovat joillakin medioilla paljon esillä. Niitä ihmetellään ja kauhistellaan. Ne herättävät pelkoa ja saattavat aiheuttaa lakeihin muutoksia ja uusia lakejakin.
Sitten on se alitajuntaan vaikuttava puoli uutisoinnissa. Sehän viriää markkinoinnin vaikutuksesta. Buffit ovat tavallisia suuria kampanjoita ostaville tuotteille.
Eräs ihmeellinen firma on kyllä sellainen, joka ei Amerikassa ainakaan käytä rahaa mainostamiseen, mutta jonka tuotteita buffataan jatkuvasti.
Tämä yritys on Apple. Sen tuotteiden tuloa markkinoille ennakoidaan näkyvästi jo kuukausia ennen, mutta mitään kampanjaa ei koskaan tule, kun sen tuotteita jonotetaan tuntikausia ja joskus vuorokausia ennen.
Tuo onkin ihmeellinen yritys, jonka markkina-arvo on yltänyt triljoonaan dollariin. Montako nollaa on triljoonassa?
Miljoonassa on kuusi nollaa. Miljardissa on yhdeksän nollaa. Triljoona on tuhat miljardia, eli 12 nollaa ykkösen perässä.
No, kaikki arviot Applen tuotteista eivät ole ilman kritiikkiä, kyllä huonot puoletkin kerrotaan. Vaan tämä on tilanne kuitenkin.
Google mainostaa ja Amazon, jos mietitään näitä suuria muita brändejä. Tai ei ne mitään brändejä ole, kun ne tekevät töitä oikeasti.
Brändi on oikeastaan vain nimike, jonka käyttöä annetaan sopimuksella lupa käyttää maksua vastaan.
Niin mutta siis puheenaiheista tänään ei viitsi mainita paljon, kun poliitikot ovat vapaalla ja presidenttikin Amerikassa. Eli on varsin tavallinen uutisköyhä kesämaanantai.
Nautitaan kaikessa rauhassa. Ai niin sää on vielä tärkeä puheenaihe uutisten maailmassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti